lördag 8 mars 2008

rapport från mässan

nu är maken och jag precis hemkomna från trädgårdsmässan i sollentuna. där fanns ett och annat roligt att se. förutom mängder med fröpåsar och lökar, gick det att köpa allehanda trädgårdsredskap och andra tillbehör. eller varför inte slå till på en poolrobot för extra lågt mässpris?

ett hav av tulpaner i alla upptänkliga färger och modeller...


fin lampa i granit som passar den asiatiska delen av trädgården. snygg både med och utan belysning inuti. kommer från molnsätra gård i järfälla. kanske något för våra planer utanför köksfönstret? själv kan jag inte låta bli att tänka på filmen "femte elementet".


orchidéhuset fanns på plats med de mest fantastiska wandor i olika färger. blev väldigt förtjust i de med ljuslila blommor och var nära att ta med mig en hem. besinnade mig dock i sista stund då jag mindes hur det hade gått med mina andra båda exemplar.


trenden med buddha-huvuden fortsätter. detta är gjort i brons, med en beräknad livslängd ute i trädgården på ca 200 år.


hittade även en monter med jättefina asiatiska lackarbeten. verkligen älskar den underbara lystern det blir i färgerna. har varit väldigt sugen på att köpa ett stort fat i turkos, lila eller rosa tidigare, men nu hittar jag dom plötsligt ingenstans längre. blev dock väldigt förtjust i den lilla modellen på fot. tänkte den skulle passa bra på hallskåpet. den fanns dock bara i rött eller grönt.


idéträdgård med sten, grus och ljung. väldigt effektfullt i all sin enkelhet. me like. :)


jag var inte direkt ensam om att fotografera den hängande orchidéutställningen. visst är den helt fantastisk!


och här är dagens fynd - det efterlängtade rosa trädgårdsförklädet (jag knep det näst sista!) och "stinkpinnar" för att hålla rådjur och harar borta från de spröda och ack så begärliga tulpanskotten. hoppas det räcker med två. vill helst slippa sova ute i rabatten med hagelbössan under huvudet. förklädet kommer från garden by anna och pinnarna från rå-väck.


classicum fanns också på plats med sina fina växthus. bläddrade runt lite i deras tjocka katalog och hitta en del nya tänkbara modeller som raskt adderades till önskelistan. tidigare har jag ju trott att gränsen för bygglov låg vid allt över 10m2, men när jag surfade runt på kommunens hemsida hittade jag bara en uppgift om att den sammanlagda arean av exempelvis friggebodar inte fick överstiga 15m2, så jag antar att det är den siffran som gäller då det inte stod något om den enskilda arean. så nu är det nog dags att börja spara istället och kanske gå ner till gräsmattan och börja stega upp var det skulle kunna stå... :D

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...