fredag 14 september 2007

en riktig padda

har pecis läst om pehr och anna ahlqvist i vellinge som fått sin skrivare invaderad av grönfläckigiga paddor (hur sjukt låter inte det?). jag uppskattar de grodor och paddor vi har på tomten, även om jag är glad över att de inte valt att bosätta sig i skrivaren (som vi faktiskt inte har någon om man ska vara petig). men det känns lite som att de har smällt upp vårt hus mitt i paddornas revir och vandringsleder för man hittar dem på alla möjliga, och för paddor oattraktiva, ställen såsom garageuppfarten, altanen etc, rätt långt från gräsmatta och annan växtlighet. och väldigt långt bort från sjön med för den delen.

hur som helst hoppas jag de väljer att stanna kvar i omgivningarna även när de insett att det står en stor ogenomtränglig betongklump mitt på deras bästa padd-esplanad. är det förresten någon amfibie-expert som kan identifiera vilken sort det är på vår lille inbrottstjuv i det tidigare inlägget (nu har jag ju insett att det var skrivaren han letade efter)? jag tror att jag korrekt lyckats klassa honom som en bufo bufo (vanlig padda), men det vore ju extra roligt om man fick vara hem åt någon sällsynt och utrotningshotad sort, precis som paret i vellinge...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...